Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V15l47a45d71i40m62í51r 72H22r83u55b60ý 4787613564289

Velice, velice se mýlíte. Jenže pro Vás jsou nejspíše argumenty nezvratné.

  Popřemýšlejte třeba (realisticky), proč padla značná část 'výborných' státních podniků po roce 1990. Pokud skutečně posoudíte, jak úpadek vypadal, zjistíte, že problém (až na výjimky) nespočíval v privatizaci, ale v letech před ní. Chce to ovšem objektivní pohled.

+1/0
28.3.2015 15:35

J23i66ř23í 38Ř31e67z82n21í52k 4372932133405

Je jasné, že ne každá ryba umí plavat v každé vodě. A ta voda se změnila díky rozpadu východních trhů atd. Totálně se změnilo vnější prostředí. Ze dne na den.

0/0
28.3.2015 18:24

M96a79r56t14i69n 56L37a30c48o 7623146538

Tak toto ma dostalo: "Ať je kapitál ve vlastnictví státu, či v soukromých rukou, počíná si majitel kapitálu zcela stejně."

Do ctenej pozornosti autora (ktorý asi posledných 100 rokov strávil v hibernácii) dávam tieto príklady:

DDR vs BRD

North Korea vs South Korea

Venezuela, Kuba ...

Ale teoreticky to funguje, určiteR^

+6/0
28.3.2015 11:42

J51i69ř17í 10Ř63e70z26n13í35k 4862212213565

Nejenom teoreticky, ale tak na stránkách ročenek CIA, podle nichž NDR měla téměř tak vysoký HNP na hlavu jako NSR. Jednoznačný úspěch.

0/−1
28.3.2015 13:42

M37i46l63o34š 29M13i67l48o41š 2259149987565

Proč tedy lidi z východního nejezdili v audi ale v traboších???

+3/0
28.3.2015 14:03

J19i14ř29í 97Ř73e14z18n83í78k 4972752203875

A jaký je rozdíl mezi trabošem a audi, pokud se chci dopravit z místa A do místa B. Traboš se pouze více natřásá.

0/0
28.3.2015 18:26

M65a77r10t15i19n 68L45a56c41o 7193726948

:-)Dodnes sa na jednom z úspechov vysokého HNP z recesie vozím, T 601, r.v. 1987, výrobok VEB Sachsenring Automobilwerk Zwickau. Schválne sa, pán Řezník, pozrite, aké autá v tom čase vyrábal napr. Adam Opel AG.;-)

+1/0
28.3.2015 14:10

J29i58ř45í 15Ř20e53z12n11í16k 4612212833375

Když něco vydrží padesát let, tak musí být zatraceně dobré auto.

0/0
28.3.2015 18:27
Foto

R23o17m12a71n 57K48o87z23e40l 4477896473364

Trabant, tak jak ho známe, se měl přestat už vyrábět v roce 1967, tedy to byl přes 20 let přežitek. Koncem 80.let už bylo nevyhnutelné kouřící dvoutakt nahradit a museli to řešit nákupem motoru od VW.

0/0
28.3.2015 20:12

V15l45a62d98i76m93í55r 12H54r55u71b78ý 4687533724199

Fakt?  Proč je tedy dodnes úroveň ve "východních zemích" SRN úroveň o 20 % nižší, než ve státech západních? Přes vysoké finanční transfery na "východ" (běžný ve státech s regiony s velmi vysokým rozdílem výkonu ekonomiky), před obrovskou podporu zvláštní daní, kterou byli zdaněni občané původní SRN.  Už jsem Vám to psal několikrát - málo platné. Chcete věřit svému božstvu. Jako všichni náboženští fanatici.

0/0
28.3.2015 15:41

J80i13ř65í 25Ř76e95z61n43í84k 4832702843815

Až pochopíte, v čem je ten figl, na čem je to srovnání založeno a zjištění velikosti HNP v NDR založeno, možná, že ho budete brát vážněji. Právě z hlediska transformace. Protože ukazuje názorně, jak ta transformace byla provedena špatně jak v Česku, tak i v NDR.

0/0
28.3.2015 18:29

L87u20k55a66s 83S48u66c48h16a83n26e38k 5356677613390

Autore, zákonná definice je od reality strašně odlišná. Podnik tenkrát sice měl povinnost generovat zisk, ale neměl žádnou motivaci aby generoval zisk. Plat byl stále stejný, nízký, prémie nebyly nikterak motivační ... třeba i právě proto, že z utrženého kapitálu pracovníci (ani ti vedoucí) nic neměli. Jim stačilo splnit plán, případně uvést objektivní důvody proč plán nestihli splnit.

Dnes soukromník pracující sám na sebe ví, že když bude pracovat déle, vydělá více a bude si moci i více koupit. Pokud mu stačí "málo", může dělat výrazně méně a mít více volného času. On hlavně chce ... 

Tvrdíte, že zisky ze státních podniků šly do státního rozpočtu a tím pádem jsou státní podniky užitečnější. No .. vztaženo k minulosti nebyl důvod generovat vyšší zisk a tudíž ani do státního rozpočtu tolik nechodilo. Dnes soukromník víc vydělá a víc odvede na daních ... Co se týče státních podniků dnes, ani ony nejsou stále nuceny k vyšší výkonnosti ... právě naopak ... ředitel, který nedokáže odklonit zisk státního podniku do svých spřátelených soukromých firem (nevýhodné zakázky, nápuky, servis, ...) je považován svými kolegy ředitely státních firem za člověka, který může být nahrazen někým "vhodnějším".

Ředitelé státních firem ani tenkrát ani dnes nenesou žádnou zodpovědnost za svá rozhodnutí. Soukromník ano a mnohdy ručím i svým majetkem.

Státní podnik má vždy možnost požádat svého zřizovatele o dofinancování svých ztrát ... stát je pořád před řadou bank vždy solventní a nezbankrotovatelný subjekt, na rozdíl od soukromníka, který má mnohdy dost problémy získat u bank úvěr. Při dlouhodobé ztrátě mu nikdo nepůjčí.

+5/0
28.3.2015 10:32

J92i88ř93í 24Ř14e58z44n33í32k 4582192833285

No právě, realita je velmi odlišná od teoretické konstrukce. Od r. 1989 sečteme-li růsty a propady, docházíme k jednoznačnému závěru, že tak od 1913 vykazuje ekonomika nulový růst. A to ještě díky růstu v padesátých, šedesátých a sedmdesátých letech.

0/0
28.3.2015 13:45

L24u92k33a69s 29S66u44c26h21a84n15e15k 5706747283490

Jestli měříte vlastní úspěšnost podle toho jak vám roste plat, tak buďto pracujete v hodně dynamické soukromé společnosti a nebo pracujete ve státní firmě a pak nejspíš nezapočítáváte do růstu inflaci.

Každopádně sčítat růsty za posledních 100 let a vydávat to za měřítko výkonnosti mi nepřijde příliš šťastné.

0/0
28.3.2015 15:37

V86l51a38d98i14m90í93r 76H69r77u39b75ý 4327443344389

Ano - a pořád bydlíme většinou v jedné místnosti (často bez předsíně a rozhodně bez koupelny), s hajzlikem na pavlači. Jen bohatší mají i dva pokoje (v jednom však nežijí - je parádní).  Pořád ještě pracujeme 12 ÷ 14 hodin denně šest dní v týdnu a do práce chodíme i několik kilometrů pěšky. Pořád ještě jen někteří máme maso i dvakrát týdně. Auta, televize a mobily nám padají z nebe (neboť při naší hospodářské úrovni z roku 1913 si je nemůžeme pořídit).

  Ne, pane Řezníku, to jsem se nezbláznil já. Jen jsem vyšel z možností ekonomiky na začátku minulého století.

0/0
28.3.2015 15:47

J82i29ř91í 90Ř92e67z15n11í26k 4232802143875

To je výsledek technického pokroku, ale ten koláč je dnes možná kvalitnější, chutnější, ale není v případě Česka větší než v r. 1913.

0/0
28.3.2015 18:31
Foto

P18a42v83e25l 83M45a16c79h83a24č32e98k 5561982513

Když jsem si blog přečetl, tak jsem dlouho přemýšlel, jestli to není sranda. Pak jsem zase hledal, jak napsat repliku, abych se vyhnul osobnímu hodnocení autora, což bylo velmi těžké.

Takže zbylo jen kliknout: 8-o a napsat: Je to vůbec možné?8-o

+4/0
28.3.2015 10:29

J37i67ř92í 76Ř59e75z31n50í81k 4372562283465

Ve vztahu k výsledkům české ekonomiky za posledních dvacet pět let naprosto pravdivé konstatování.

0/0
28.3.2015 13:46
Foto

P37e82t89r 20Z89á87v61l44a54d60s48k98ý 5271573980141

Neupírám socialistům jejich právo na vymýšlení sociálních konstrukcí, na jejich propagaci, obhajobu a na jejich zkoušení na sobě samých na své vlastní riziko. Upírám jim ale jejich právo na vnucování těchto projektů prostřednictvím zákona, mocí, a na to, aby nás nutili platit jim na ně prostřednictvím daní. 

Frédéric Bastiat

+7/0
28.3.2015 10:23

V68i91l45é67m 62P73a57t29l14o53k22a 2859910116869

Je obrovský rozdíl v produktivitě, inovacích, ve firemní kultuře a v přístupu k zákazníkovi mezi soukromou firmou a státní firmou nebo institucí. 

Úspěšné firmy a podnikatelé vámi citované poučky a zákony pravděpodobně vůbec neznají.

0/−1
28.3.2015 10:10

V36i26l69é52m 10P33a22t18l67o47k17a 2819170546779

Jiří, proč mě dáváte mínus? Pojďme se bavit o tom, v čem to vidíte jinak.

0/0
28.3.2015 10:51
Foto

P41e27t32r 46Z23á45v20l60a82d62s34k70ý 5151453750741

Takto: Rv

A když v tom článku všechno obrátíte do opaku, tak uvidíte, jak je to doopravdy.

+3/0
28.3.2015 10:07

J52i53ř72í 21Ř81e57z15n97í79k 4552822773295

Problém představuje možné tunelování těchto podniků soudruhy řediteli ve smíšené ekonomice, nebo ekonomice, která provozuje zahraniční obchod s kapitalistickou cizinou. V podstatě pak nelze pana ředitele kontrolovat, za nejlepší cenu si nechá poskytovat nějaké služby pro firmu, či nejlepší cenu dosaženou v zahraničním obchodě. A co z toho si připlyne do vlastní kapsy tou onou cestou.

Skutečně tento odliv kapitálu v direktivní ekonomice nebyl schopen zkontrolovat ani pan Hermanek, i když si jinak může připsat velké zásluhy o ochranu socialistické ekonomiky.

Mimochodem, první kdo upozornil na tento problém, byl akademik Felix Oliva, který už jej znal z poměrů před r. 1948.

+1/0
28.3.2015 9:51
Foto

J55a90r50o74m36í22r 93H63l54u86b50e26k 2656850894751

Přečetl jsem jen nadpis, dál jsem se nedostal, autor promine. Stát nemá co hospodařit ani podnikat. Stát je veřejná služba občanům, kteří prostřednictvím svých daní přispívají, aby konal v jejich prospěch. Cílem je aby byl co nejmenší, tudíž i daně a spravoval jen to nejnutnější, co si občané nedokáží nebo nechtějí, obstarat sami. Podnikat se ziskem na úkor občanů, je to poslední k čemu byl původně ustaven. A největší zhovadilost je, že současný stát nutí, pod hrozbou sankcí, občany kupovat statky, které nechtějí.

+11/0
28.3.2015 9:43

J62i17ř72í 91Ř72e63z38n43í43k 4942822223335

Statky, které nechtějí? A co takhle rum? Což byl statek, na jehož výrobu měl stát monopol. Ostatně nemusíte kupovat jakýkoliv statek, který je zdaněný nepřímými daněmi. Můžete si vypěstovat vše na své zahrádce.

0/0
28.3.2015 9:53
Foto

J65a67r62o41m40í37r 71H83l95u78b32e80k 2206960654321

Záměrně jste nepochopil? Rum Vás nikdo nenutí kupovat na rozdíl od koncesionářských poplatků, zdravotního a sociálního pojištění, povinného ručení, energetických štítků, kominických služeb, technických prohlídek, souhlas s vlastnictvím psa a mnohé jiné posudky, audity, souhlasy, Eji a další nesmysly.

+6/0
28.3.2015 10:07

L93u26b71o24š 32C27h47l19u84m56s90k62ý 2160415408385

Hezké definice, ale v těch vámi popisovaných procesech chybí lidé, zejména pak konkrétní lidé. Motivace soukromého vlastníka hospodařícího s vlastními prostředky na velikosti zisku a s tím spojené hospodárnosti či produktivitě jsou úplně jiné než ředitele socialistické fabriky. Vy určitě víte, proč docházelo ke střídání společensko-ekonomických formací. Protože ta nová byla vždy produktivnější než ta předchozí. V případě té socialistické tomu ale tak nebylo. Její produktivita byla proti té staré, zahnívající zhruba poloviční. 40 let budování nás zbrzdilo technologicky a v produktivitě zhruba o 20 let. Proč proběhla před pětadvaceti lety tak relativně hladce sametovka? Protože disidenti, studenti atd? Kdeže. S tím by si státní moc snadno poradila. Stalo se tak proto, že ekonomické zaostávání bylo vidět na každém kroku. Masy se dozvěděly, že v tom uklizeném Německu či Rakousku se nepotácí hladoví, nemocní nezaměstnaní po ulicích, ale že tam je vybudována infrastruktura k jaké my se dopracujeme možná až za dalších dvacet let a že toaletní papír je k dostání každý den, přestože objem jeho výroby nikdo neplánoval. A jak hospodaří stát dnes: Proč si myslíte, že pro každého dodavatele čehokoli je terno získat státní zakázku?

+5/0
28.3.2015 9:20
Foto

M80i40r88o29s87l83a34v 57M28a90c66e38k 5501205610662

pozůstatky státních firem existují i dnes a tyto státní firmy v ničem nezaostávají za těmi soukromými, ba právě naopak. Zisk z těchto státních firem pomáhá státnímu rozpočtu. Jedině rozvojem tohoto sektoru dojde k přesměrování kapitálu z daňových rájů do státního rozpočtu. Bez těchto reforem je státnmí dluh nespaltitelný, neboť pracovní síla již není schopna ani prosté reprodukce Rv

0/−3
28.3.2015 9:59
Foto

F71r21a48n78t21i96š10e48k 29K52š56í82r 2469186775

I kdyby bylo 100% zdanění i kdyby byla všechna výroba státní, byli bychom jen chudší a chudší.  Pokud by bylo vše jen soukromé a ctila by se vlastnická práva, byli bychom bohatší a bohatší.   Všeobecné bohatství je tvořeno úsporami a počtem kapitálových statků vztažených k jednotlivci.

+2/0
28.3.2015 10:12

V64i47l92é10m 79P17a45t43l20o90k23a 2959400596199

Které firmy máte namysli?

+1/0
28.3.2015 10:12

L68u74b94o33š 89C93h91l61u27m83s39k50ý 2980445378515

Pan Macek má na mysli zřejmě ČD, Českou poštu či aerolinky.

+2/0
28.3.2015 10:17
Foto

F21r19a23n12t90i56š20e80k 58K35š76í37r 2879966105

Dnešní státy jsou  tak nabobtnalé, že například Spojené státy roku 1937 (tj. za rozhazovače Roosevelta) by dnes soutěžily se Singapurem o titul nejsvobodnějšího hospodářství světa (alespoň co se týká výdajů státu v procentech HDP). Když se tedy podíváme do minulosti, zjistíme, že stát už delší dobu ve skutečnosti bují jako zhoubný nádor.

+4/0
28.3.2015 9:07

J68i87ř20í 83Ř80e87z22n27í82k 4712842743255

Pokud ale ekonomický růst přijmeme jako kritérium úspěšnosti ekonomiky, tak nelze hovořit o nějakém zhoubném nádoru. Ten růst veřejných výdajů je jedinou příčinou, proč ekonomiky rostou rychleji ve 20. než v 19. století. A to i přes dvě světové války.

0/0
28.3.2015 9:55
Foto

F50r65a46n98t81i48š12e86k 26K57š28í22r 2639236745

Ano to vidíme na státech, které mají nejmenší zdanění.  Čím menší zdanění, tím větší tvorba kapitálu a bohatství, které dokáže během pár let vytáhnout miliony lidí z chudoby.   My se naopak postupně do chudoby propadáme vlivem  veřejných financí.

+2/0
28.3.2015 10:09

J63i26ř63í 73Ř30e82z69n62í88k 4602552633975

O kterých státech s milionovou populací je řeč? Lafferova křivka nefunguje.

0/−1
28.3.2015 13:40

D91a40n40i15e80l 93K40o91r88o77u55s 9481934239520

"Ať je kapitál ve vlastnictví státu, či v soukromých rukou, počíná si majitel kapitálu zcela stejně."

Přemysle Jane Kroupo, vzhlédl jste někdy od Hoffmannovy knihy k realitě?

+3/−1
28.3.2015 8:58

J40i90ř71í 26K73i47n62d65l 2178217543427

Pane Korous, jak dopadl v průmysl  (ukradený původním majtelů) v době, kdy byl ve státních rukách, ví každý, kdo v té době žil. Zkrachoval.:-)

+4/0
28.3.2015 9:03

V79i13l56é48m 35P84a13t94l85o26k23a 2409690826819

Neberte to osobne, ale premysleni asi nebude vase silna stranka. Co asi chtel pan Korous svym komentarem rict?

+1/0
28.3.2015 9:23

J73i48ř18í 35Ř35e68z27n31í97k 4872382883605

Naopak zpětinásobil se.

0/−2
28.3.2015 13:41

M38a73r33c92e35l60a 59Z88a42j39í29c62o90v28á 1652238770404

Soudruh každým coulem.

+1/0
28.3.2015 8:55

J56i89ř65í 87K27i97n85d29l 2728627813577

Lze však lehce doložit, že ve všech kapitalistických státechzbohatli, a to téměř neuvěřitelným způsobem, "chudí", zatímco vestátech, kde kapitalismus a kapitál byly podřízeny politice, jsou lidé dodneschudí, někde chudší, než byli před sto lety.

+5/0
28.3.2015 8:52
Foto

M59i95r94o51s66l21a92v 29M15a18c33e91k 5411195880712

tak to doložte

0/0
28.3.2015 8:55
Foto

F43r50a60n17t29i57š81e98k 94K49š56í34r 2179166875

Tyhle mýty, že existují nějací lidé, kteří umí s majetkem a prací druhých lidí nakládat lépe než jejich vlastníci a producenti,  jsou tragickým omylem i celkem vzdělaných lidí.

+10/0
28.3.2015 8:51

Z96d17e83n78ě32k 66S48t61r54n30a57d 1355480666729

Hezké definice, ale ďábel je ukryt jinde.

1) Velká část státních podniků za minulého režimu žádný zisk neprodukovala. Tyto podniky by měly podle všech ekonomických teorií během několika let zkrachovat, ale stát jako vlastník je držel navzdory tomu při životě.

2) Stát představují fyzické osoby, jejichž vlastní zájmy a zisky mohou převážit nad těmi státními - zisk si rozeberou kamarádi a příbuzní politiků a na stát nic nezbyde.

3) Stát zisk ze svých podniků neinvestuje tak, aby se ekonomika rozvíjela, ale tak, aby vláda, co je právě u moci, získala co nejvíc politických bodů a byla zvolena i v dalším období.

+9/0
28.3.2015 8:45
Foto

M56i18r19o23s84l31a11v 73M38a12c24e95k 5561265630682

jaký byl dluh státu tehdy a jaký je nyní ?

0/−3
28.3.2015 8:46

J22i97ř30í 35K84i56n39d65l 2158947883157

Vnitřní dluh státu za komunismu byl 70 milard Kč.

+2/0
28.3.2015 8:55
Foto

M86i70r31o42s41l32a91v 48M25a92c30e65k 5941425550762

a jaký je vnitřní dluh dnes ?

0/0
28.3.2015 8:56

J18i69ř90í 44K90i60n45d36l 2288407863987

Pane Macku, žádný, protože stát vlastní jenom dráhy a  CEZ. Jinak je vše soukromé.

+2/0
28.3.2015 8:58
Foto

M77i53r18o89s41l94a85v 66M79a80c64e34k 5331255530292

ptal jsem se na vnitřní dluh, ne na to, co stát vlastní

0/0
28.3.2015 9:21

J77i63ř40í 51K11i61n57d44l 2138547243357

Pane Macku zjstěte s co je vnitřní dluh státu. Jak je vdět ekonomice ani za mák nerozumíte.;-D

+1/0
28.3.2015 10:32



Žebříčky





Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz